Händelser i modern tid

Kaos i Älvsala hamn när KSSS anordnade EM i optimistjolle 2004

Tjuvar greps i Älvsala hamn 2006

Branden på Ormbunksvägen 1989

Den 5 juli 1989, klockan 11.20 fick räddningstjänsten larm om en markbrand. Eftersom elen var utslagen kunde inte grannarna få fram vatten att släcka med. Ytan var på ca 500 kvm och räddningstjänsten blev klara med släckningsarbetet 13.10.58

MEN 16.31 kom ytterligare ett larmsamtal in; det hade börjat brinna igen!

Nu var det riktigt illa, granar tog sig som en svetslåga rakt upp i himlen och brandområdet sträckte sig ända bort till nr 21. Vattnet i räddningstjänstens tankbilar räckte inte utan dom fick hämta sjövatten på Bullandö Marina. Totalt 15 000 kvm hann brinna upp innan branden var helt släckt.

Ögonvittnet Torbjörn Klasson berättar: Det var en otroligt varm sommardag med 35 grader i skuggan och knastertorrt i marken när jag och min kompis kom cyklande från badet och såg branden. Tack och lov hade elen kommit tillbaka nu och alla grannar hade gått man ur huse och försökte släcka med vattenhinkar och granruskor, det var svettigt värre.

Bo Samuelsson, en granne som var med och släckte, berättar att man gick i par och bekämpade elden. Vid ett tillfälle så slog elden upp och omringade honom och grannen, luften fylldes av tjock rök så att de inte kunde orientera sig. – Det var riktigt läskigt säger Bosse. Som tur var klarade de sig helskinnade ur infernot.

Räddningstjänsten kunde inte stanna för efterbevakning på grund av andra bränder denna torra sommar, så grannarna gick brandvakt hela natten; när man sparkade i mossan flög glöd upp direkt och fick släckas av. Först kl 05.00 kunde räddningstjänsten blåsa faran över.

Tack och lov tog inget hus eller person skada men all vegetation på allmänningen mellan Ormbunksvägen och Renmossevägen strök med.

Källor:

Ögonvittnen Torbjörn Klasson och Bo Samuelsson

Räddningstjänstens insatsrapporter

Kaos i Älvsala hamn när KSSS anordnade EM i optimistjolle 2004

I början av augusti 2004 dundrade, under ett par dygn, ett tjugotal långtradare, vissa med släp, in på vägen ner mot hamnen i Älvsala och lastade av optimistjollar i långa banor till en färja som hette Krigh. Vad var det egentligen som hände och varför?

Optimistjollar

Sommaren 2004 blev Henry Olsson, dåvarande ordförande i Älvsala Nya Tomtägareförening , kontaktad av KSSS (Kungliga Svenska Segelsällskapet) som ville använda vår sjösättningsramp i hamnen. KSSS berättade att man skulle arrangera kappsegling för optimistjollar på Korsö utanför Sandhamn och behövde transportera ut jollar med en färja. Älvsalas hamn var enligt KSSS ett perfekt ställe att utgå ifrån.

– Jag blev egentligen inte upplyst om omfattningen utan uppfattade det som att det skulle komma en eller några transporter med jollar, berättar Henry. Men den här tävlingen var verkligen i en klass för sig.

Det visade sig vara ett av KSSS största seglingsevenemang i modern tid med deltagare från 37 nationer – EM i optimistjolle. Kappseglingen var öppen och därför fick även utomeuropeiska länder medverka. Deltagarna kom bland annat från Malta, Lettland, Japan, Mexico, Ryssland, USA, Israel, Peru och Brasilien. Varje land fick delta med åtta optimistseglare medan värdlandet fick ha sexton deltagare.

– Uppskattningsvis var det närmare 300 optimister som lastades om till färja för vidare transport ut till Sandhamn, säger Henry. Det blev en riktig cirkus med långtradare som kom och gick, dygnet runt, och sen hände samma sak när alla jollarna skulle transporteras tillbaka igen.

Summa summarum gick allt bra även om det blev en del uppståndelse i föreningen under tiden det pågick.

Bakgrund från KSSS

• den 7 augusti inleddes EM i Optimistjolle i Sandhamn
  • arrangörer var KSSS, Svenska Optimistjolleförbundet och IODA, Internationella Optimist Dinghy Association
  • kappseglingarna inleddes med en övningssegling, ett Tune-up race, den 8 augusti
  • EM startade den 9 augusti och seglades under fem dagar med avslutning och prisutdelning den 13 augusti
  • varje land fick delta med 8 optimistseglare, som tagits ut genom olika lokala kappseglingar
  • landslagen bestod av pojkar och flickor, max fem av vardera kön, alla födda 1989 eller senare
  • värdlandet fick, enligt de internationella reglerna, ha dubbelt så många deltagare som de övriga länderna, vilket innebar att det svenska laget hade 16 deltagare.

Tjuvar greps i Älvsala hamn 2006

I augusti 2006 stals en RIB-båt från Djurö. Stölden genomförde de genom att såga av en del av bryggan som båten var fastlåst i. Ägaren kontaktade polisen, som utfärdade ett rikslarm, då båten var värd en miljon. Man var rädd för att den var på väg utomlands. Nästkommande dag blev polisen kontaktad av dåvarande hamnkapten i Älvsala då några medlemmar sett att det låg en främmande båt i vår hamn.

– Jag såg båten när den låg och skvalpade, dåligt förtöjd vid båtupptagningsplatsen, berättar Henry Olsson. Vi var några som inte visste om båten ägdes av någon medlem men trodde att den sannolikt var stulen.

När sjöpolisen kom till Älvsala för att kolla upp båten var fyra män i full gång med att lasta båten med hjälp av en kran på en täckt bil.

– Det ryktades om hårda tag mellan polis och bovar, säger Henry. En boende på Östra Älvsala såg det hela från sitt hus och ringde mig och undrade om det var en filminspelning på gång.

Tjuvarna greps och båten kunde återbördas till sin ägare.