Eldning

Eftersom det är långt till närmaste räddningstjänst (Gustavsberg) och finns begränsat med släckvatten i området, så ber vi alla medlemmar att vara mycket försiktiga med eld, både inomhus och utomhus och särskilt när det är torrt ute. Det gäller även vid grillning på den egna tomten.

Eldningsveckor

I Värmdö kommun är eldning tillåten under särskilda eldningsveckor på våren och hösten. Det brukar vara under veckorna 16-18 och 41-43, förutsatt att det inte är eldningsförbud. Notera att det inte är tillåtet att elda byggavfall, gräs eller blöta grenar och kvistar. Läs kommunens information om eldning här.

Följ gärna brandriskprognoserna på SMHIs webbplats under sommaren.

Eldningsförbud

Vid torrt väder under en längre period kan eldningsförbud utfärdas av Länsstyrelsen i Stockholms län. Vill du veta om eldningsförbud råder se Stockholms brandförsvars information . Vid extrem torka kan till och med grillning på egen tomt förbjudas.

Goda råd

Här kommer några praktiska tips för din egen och din familjs säkerhet:

• Utrusta huset med brandvarnare och en pulversläckare om 6 kg. Även gäststugan behöver ha en brandvarnare.
  • Kolla alltid batteriet i brandvarnaren när huset stått tomt en längre tid.
  • Ha gärna en brandfilt tillgänglig vid grillning.
  • En elektrisk grilltändare är säkrare än tändvätska.